A unese to ta střecha vůbec?

Pravděpodobně každé osobě vyvstane otázka, zda to vůbec ta střecha vozidla unese? Pojďme zbořit mýty představivosti a podívejme se spolu na to, jak to vlastně je.

 

Znáte to. Doma křičí dítě, v práci je toho moc, drahá polovička chce zase něco spravit. Ufff... co takhle někam vypadnout? Fajn představa. Co si takhle vyrazit do přírody? Tam, kde nebude zvonit telefon a budete sami se sebou nebo s kámošem.  

 

Cože? Že nejste na spaní pod širákem? Co takhle autostan? Kromě absolutního pohodlí kdy si v podstatě berete sebou vlastní pokoj na cesty je možné jednoduše sledovat hvězdy, popíjet dobré pití a buď klábosit nebo si jen tak lenošit. 

 

Hezká představa co říkáte?  

 

Asi každý zná scény z filmů, kdy se kutálí auto dolů z kopce. Všimli jste si, že auto stále drží svůj tvar? Žádné velké deformování střechy apod. Tento efekt stojí na reálném základu, ale abychom ho plně pochopili pojďme si vysvětlit dva pojmy.  

 

  1. Nosnost střechy při jízdě 

 

Jistě jste se setkali s údajem jako nosnost střechy vozidla. Ta je udávaná pro vozidla za jízdy. Tedy výrobce u určité hmotnosti garantuje, že vozidlo neztratí, respektive nezhorší své jízdní vlastnosti. V zatáčkách bude stále poslouchat, tlumiče vydrží atd. Právě tento údaj nejčastěji mate všechny běžné uživatele motorových vozidel.  

 

Zjednodušeně tedy platí, že za jízdy můžete vézt na střeše vozidla náklad o hmotnosti 75 až 100 kg (záleží samozřejmě na typu vozidla), přičemž auto bude stále dobře ovladatelné. Vzhledem k tomu, že snad nikoho nenapadne testovat chování auta  s rozloženým stanem a lidmi na střeše při jízdě, koukněme se, jak je to s nosností střechy, když je auto zaparkováno.

 

2. Nosnost při stání 

 

Každý vůz je koncipován tak, aby zajistil své posádce maximální bezpečí, střecha nevyjímaje. Při převrácení vozidla musí střecha unést váhu celého auta. Pokud tedy auto musí odolat zatížení váhy sebe samé, unese s přehledem autostan i s posádkou, takže ať už se s parťákem či parťačkou budete snažit sebevíc, 2 tuny asi nedáte. 

Představy o tom, jak spíte a proboří se pod vámi střecha vozidla tedy není na místě. Obávat se nemusíte ani jiného deformování střechy automobilu. 

 

Byla-li obava z toho, zda to vůbec střecha vozu unese to poslední, co vás brzdilo v nákupu vlastního kousku svobody a klidu v dnešním uhoněném a stresujícím světe, pak jsme ji snad společně zahnali.