O Svátcích 1. a 8. května bude prodejna ve Strakonicích uzavřena.

A unese to ta střecha vůbec?

Pravděpodobně každému z nás vyvstane otázka, zda to vůbec ta střecha vozidla unese? Pojďme zbořit mýty a podívejme se spolu na to, jak to skutečně je.

 

Znáte to. Doma křičí dítě, v práci je toho moc, drahá polovička chce zase něco spravit. Ufff... co takhle někam vypadnout? Fajn představa. Co si takhle vyrazit do přírody? Tam, kde nebude zvonit telefon, budete sami se sebou nebo s kámošem.  

 

Cože? Že nejste typ člověka, který rád spí pod širákem? Co takhle autostan? Kromě absolutního pohodlí, kdy si s sebou v podstatě berete vlastní pokoj na cesty, vám umožní sledovat hvězdy, popíjet dobré pití, klábosit, anebo si jen tak lenošit. 

 

Hezká představa, co říkáte?  

 

Asi každý zná scény z filmů, ve kterých se kutálí auto dolů z kopce. Všimli jste si, že auto stále drží svůj tvar? Žádné velké deformování střechy apod. Tento efekt stojí na reálném základu, ale abychom ho plně pochopili, pojďme si vysvětlit následující dva pojmy.  

 

  1. Nosnost střechy při jízdě 

 

Jistě jste se setkali s údajem jako nosnost střechy vozidla. Ta je udávaná pro vozidla za jízdy. Tedy výrobce u určité hmotnosti garantuje, že vozidlo neztratí, respektive nezhorší své jízdní vlastnosti, tzn. v zatáčkách bude stále poslouchat, tlumiče vydrží atd. Právě tento údaj bývá často zavádějící pro všechny běžné uživatele motorových vozidel.  

 

Zjednodušeně platí, že za jízdy můžete vézt na střeše vozidla náklad o hmotnosti 75 až 100 kg (záleží samozřejmě na typu vozidla), přičemž auto bude stále dobře ovladatelné. Doufáme, že nikoho nenapadne testovat chování auta s rozloženým stanem a osobami na střeše při jízdě. Pojďme se tak podívat na nosnost střechy, když je vozidlo zaparkované.

 

2. Nosnost při stání 

 

Každý vůz je koncipován tak, aby zajistil své posádce maximální bezpečí, střechy nevyjímaje. Při převrácení vozidla musí střecha unést váhu celého auta. Pokud tedy auto musí odolat zatížení váhy sebe samého, unese tak s přehledem autostan i s posádkou. Ať už se s parťákem či parťačkou budete snažit sebevíc, dvě tuny asi nedáte. 

Představy o tom, jak spíte a proboří se pod vámi střecha vozidla tedy nejsou na místě. Obavy nemusíte mít ani z jiného deformování střechy automobilu. 

 

Byla obava z toho, zda to vůbec střecha vozu unese, to poslední, co vás brzdilo v nákupu vlastního kousku svobody a klidu v dnešním uhoněném a stresujícím světě? Tak jsme ji snad společně zahnali.